Vendéglátóhelyek az agglomerációban.
Ez a cikk a Piqniq podcast #1 adás kivonata.
Csak a 2020-ban mintegy 80 000 ember költözött el Budapestről – ötven százalékuk az agglomerációban telepedett le. A tendencia minden bizonnyal hasonló a vidéki nagyvárosok esetében is, ez pedig felveti a kérdést, érdemes-e jobban odafigyelniük a gasztrovállalkozásban gondolkodóknak a nagyvárosok vonzáskörzetére is. A Piqniq Budapest első podcastjének legfontosabb tanulságait gyűjtöttük össze.
01
Sokan mennek, egyre többen maradnak
Tendencia, hogy sokan vágynak el a nagyobb városokból, ezt a jelenséget pedig a járványidőszak is felerősítette. Jellemző, hogy többen dolgoznak home office-ból, vagyis maradnak nap közben is az agglomerációban azok közül, akik egyébként a nagyvárosba járnának dolgozni, az ő igényeiket már helyben kell kiszolgálni.
02
A kiköltözők jó bázist biztosítanak
A nagyvárosból az agglomerációba költözők remek bázist jelentenek a minőségi vendéglátóhelyeknek, hiszen megismerték és megszokták azokat az újdonságokat, különleges minőségű termékeket, amik nagyvárosokon kívülre sokszor lassabban érnek el. Az ingázók számára már ismerős a speciality kávé és a kovászos pizza is, így nyitottabbak lehetnek az új gasztrovállalkozásokra is.
03
Piac a lelke mindennek
Agglomerációs gasztrovállakozóként érdemes jelen lenni a helyi piacon, minimum kijárni és részt venni a vérkeringésben. A piacon kínált magasabb minőségű, kézműves termékek ugyanis más, hasonló színvonalú termékekre, szolgáltatásokra is igényt teremtenek és összekapcsolják azokat, akik hasonlóan gondolkodnak a gasztronómiáról.

04
Csak minőséggel és egyediséggel érdemes
Mindegy, hogy nagyváros vagy agglomeráció: csak a magas minőségnek és az egyediségnek van jövője, a sokadik gyrosos megnyitása egyik helyen sem fog működni. Érdemes a számunkra is értéket jelentő szolgáltatást nyújtani és folyamatosan próbálkozni, kísérletezni, érzékenyen reagálni a vevők/vendégek visszajelzéseire is
05
Az edukáció fontos
Nem biztos, hogy a helyi közösség azonnal jól reagál arra, amit kínálni szeretnénk, hiszen nagyon sok függ attól, milyen szolgáltatások érhetők el helyben. Előfordul, hogy úttörőnek kell lenni, és megmutatni a vendégnek, milyen sok minden van az általuk megszokott kávén, péksüteményen túl. Ez az igényteremtés nagyon fontos része a folyamatnak.
06
Munkaerő
Országszerte munkaerőhiány jellemző a vendéglátásban, így az agglomerációban is kihívás a felkészült, emberileg is “passzoló” kollégák megtalálása, erre érdemes már az induláskor gondolni. Egy egyszemélyesnek tűnő vállalkozásról is hamar kiderül ugyanis, hogy jóval több munkaórányi feladatot ad, mint amit egyedül el lehet látni.
07
Közösség
Ahhoz, hogy az agglomerációban sikeres vállalkozást működtethessünk, fontos beilleszkedni a helyi közösségbe is: a gasztrovállakozások esetében elengedhetetlen a szoros kapcsolat a vevőkkel és a beszállítókkal is.
08
A bizalmat nem lehet eljátszani
Nemcsak magas, de egyenletes minőségre is kell törekedni. Míg a nagyvárosi vendéglátóhelyek sok turistát szolgálnak ki, az agglomerációban inkább a helyiek vásárolnak, akik ha rosszat kapnak, legközelebb már nem mennek vissza hozzád.


