12. téma: Gasztrodigitalizáció


Kifli.hu
Édes Város
A digitalizáció a negyedik ipari forradalom, és a gasztronómia szereplői közül is egyre többen mérik fel, hogy az online fizetésen és a marketingeszközként használt közösségi oldalakon túlmutat: a jövőt jelentheti egy-egy vállalkozás életében. Ma a folyamatok optimalizálása a versenyképességet jelenti. Két vállalkozáson keresztül mutatunk példát arra, hogy a gasztronómia különböző területein a digitális megoldásokra építve hogyan lehet fejlődni ma Magyarországon.
Kifli.hu
Kifli.hu – Makkay János, ügyvezető / Zvara Tímea, marketingvezető

A kifli.hu teljes mértékben az online jelenlétre épül. A webes vásárlói felület felszíne mögött a teljes értékesítési és logisztikai folyamatot felöleli a digitalizáció. Ettől tud rugalmas, gyors, és rendkívül vevőközpontú lenni a szolgáltatás. A kifli.hu-nál megjelenő, a folyamatok összességét menedzselő gasztrodigitalizáció nélkül például nem tudna megvalósulni, hogy a paradicsom 48 óra alatt a termőföldről a vásárló asztalára kerüljön.

Kifli.hu
Makkay János, ügyvezető – Kifli.hu
„Eleinte megünnepeltük a tizedik, huszadik, ötvenedik megrendelésünket.”
A kifli.hu vevőközpontú, rugalmas, szerethető alternatívát, “közértes” hangulatot jelent a nagy élelmiszerláncok által uralt online élelmiszer-kereskedelem piacán. Az elindulástól számított tíz hónapjuk alatt olyan helyzetekkel kellett megbirkózniuk, mint a járvány és a nyomában érkező megsokszorozódó kereslet a házhozszállításra. Visszatekintve már különösnek tűnik, hogy az induláskor megünnepelték a tizedik, huszadik, ötvenedik, századik megrendelést, bár fel voltak készülve hosszabb távon a növekvő forgalomra, de a hirtelen, egyik napról a másikra megjelenő több száz, több ezer új kattintás igazi kihívás elé állította őket.
Kifli.hu
Kifli.hu
„Helyzetelőnyünk, hogy rugalmasabbak tudunk lenni, mint a versenytársaink.”
A kifli.hu menedzsmentje a nagy élelmiszerláncok házhozszállítási üzletágát konkurenciának, a két nagy kiszállító céget versenytársnak tekinti. Ezekhez mérten végzi, tervezi és fejleszti tevékenységét. Az újonnan induló kisebb cég technológiai feltételei lehetővé teszik, hogy a beszállítók kezelésében, a termékek belistázásában, a vásárlások nyilvántartásában sokkal rugalmasabbak tudnak lenni, a különböző részlegek hatékonyan tudnak kommunikálni egymással. Ezek olyan helyzetelőnyök, amik a megfelelő organikus fejlődés nélkül nem valósulhatnának meg.
Kifli.hu
Kifli.hu
„A fenntarthatóság minden szempontból a cég alapelve, ezért is dolgozunk ilyen sok kistermelővel.”

Az öko-szemlélet és a fenntarthatóság a csomagolás, a szállítási mód és a raktározási mechanizmusok terén, de a beszállítók kiválasztásában is elsődleges szempontot jelent. A beszállítók nyolcvan százaléka helyi termelő, primőrben szinte nincs is exportáru. Bevezették a betétdíjas rendszert is, a digitalizált folyamatnak köszönhetően kredit-jóváírással, levásárlási lehetőséggel könnyen tudják szervezni a visszaváltható csomagolás (papírzacskók, üvegek, tartós műanyagok) gyűjtését. Ments meg termékek néven pedig bevezették a közeli lejáratú termékek akciós árusítását.

Kifli.hu
„A buyerek folyamatosan figyelik a piacot. Ha a látómezőnkbe kerül egy izgalmas termék, felvesszük a termelővel a kapcsolatot.”
A kisebb termelők könyebben kerülhetnek be a kifli.hu rendszerébe, mint egy szupermarketbe. A buyerek folyamatosan figyelik a piacot, ha látókörükbe kerül egy izgalmas portfólió, megkeresik a termelőt és így bekerül a szortimentbe. Vásárlói kereslet és ajánlások alapján is húztak be már terméket a kínálatba. Volumenkorlát nélkül dolgoznak, a minőségi terméket szállító kistermelőtől lényegében bármennyit be tudnak listázni, és folyamatos a készletmonitoring. Csak olyan termék rendelhető, ami a készleten megtalálható, vagyis számukra mindegy, mikor kotlik a csirke, a digitalizált rendszer könnyen alkalmazkodik a tojáshozamhoz.
Zvara Tímea, marketingvezető – Kifli.hu
„Mindent a vevő köré építünk.”
A kifli.hu-nál elsődleges a vevőközpontúság. Az ügyfél-elégedettséghez a kiváló áruk mellett a problémát gyorsan megoldó, élő ügyfélszolgálatot üzemeltetnek, és figyelnek arra, hogy a kiszállítók kimagasló munkát végezzenek. A vásárlói visszajelzéseket a vonatkozó részleg vezetőjét bevonva azonnal megválaszolják, figyelembe veszik az észrevételeket. Közvetlen kommunikációt tartanak fenn cégen belül a különböző területek között, nagyon rövid idő alatt tudnak reagálni a vevők kérdéseire, panaszaira.
Kifli.hu
„A járvány kialakulásakor a központ összes munkatársa lement a raktárba, megtanulták a folyamatokat, részt vettek a termékek összeszedésében, a csomagolásban.”
A járványhelyzet berobbanásakor a központ összes munkatársa lement a raktárba, megtanulták a folyamatokat, részt vettek a termékek összeszedésében, a csomagolásban. A készlethiány kezelésében besegítettek a beszerzőknek, a hatvan fős cég munkatársai számára lényegében egy csapatépítő tréningnek beillő kemény másfél-két hónapot jelentett a pandémia indulása. Nagy kihívásnak tekintették a helyzetet, de annak tudata, hogy így lehetnek Magyarország egyik legsikeresebb e-kereskedelmi cége, mindenki számára megfelelő inspirációt jelentett.
Kifli.hu
Édes Város

Édes Város
Alapítók:
Bakonyi Gergő – Ügyvezető
Kassai Viktor – Fejlesztő
Molnár Gábor – Logisztika
Dobrosi Eszter – Sales-Marketing

„Az ünneplés-élmény online kereskedelme azokról a pillanatokról szól, amiket nem lehet pénzért megvenni.”
Az Édes Város alapítói sokszor találkoztak azzal korábban, hogy milyen körülményes mindent beszerezni, ami egy ünnepléshez szükséges. A legtöbb cukrászda egyáltalán nincs jelen az online térben, a megfelelő torta személyes kiválasztásához több helyet végig kell járni, ami rendkívül időigényes. Amikor a torta elkészül, érte kell menni, és még nem is beszéltünk az egyéb kellékekről, a borok, pezsgők, virágok, dekorációk vagy az ajándék beszerzéséről.
Édes Város
„Senki nem szállított házhoz prémium tortákat, mert ehhez speciális autóra van szükség. Pedig van rá igény.”
Az volt a cél, hogy minden, ami szükséges lehet az élményszerű ünnepléshez, pár kattintással elérhető legyen az online térben, azonban nem álltak meg ezen a ponton. Mivel prémium termékeket kínálnak, a szolgáltatást is ehhez pozícionálták, ezért saját erőből elindították a kiszállítást hűtőautóval. Nem volt nehéz megszerettetni a szolgáltatásukat a közönséggel, pillanatok alatt lettek az online rendelésekhez szokott vevőknél népszerűek.
Édes Város
Az ünneplés digitalizációja
Az Édes Város indulásakor még nem volt jelen az életünkben a mostani járványhelyzet. A tavaszi korlátozások idején a személyes ünnepek, családi találkozások, céges rendezvények java része az online térbe került át, ez tovább erősítette azt az igényt, hogy egy-egy ilyen esemény minőségi hozzávalóit megbízható forrásból, minél egyszerűbben, hatékonyabban és biztonságosan lehessen beszerezni.
Édes Város
„Covid alatt extrán fontos az erős online jelenlét.”
A vírushelyzet előtt is rohamosan növekedett az e-kereskedelem, az online vásárlásra való áttérés, a pandémia csak felgyorsította a folyamatot. A hatás számszerűsíthető, Az Édes Város esetében az első hónapban a karanténhelyzet megháromszorozta a bevételeket. Gergőék szerint azok a kereskedők, akik valamiképp nincsenek az online térben, hosszabb távon nem fognak tudni olyan mértékben tovább növekedni, mint azok, akik vagy saját felületen, vagy más közvetítőn keresztül elérhetőek az interneten.
Édes Város
Édes Város – Bakonyi Gergő (ügyvezető), Dobrosi Eszter (sales-marketing), Molnár Gábor (logisztika)
Bizonyos szolgáltatások, gasztro élmények nehezen digitalizálhatóak, például a fine dining összetett élménye csak egy étteremben tapasztalható meg igazán. Ezzel együtt Gergő szerint keresni kell annak a lehetőségét, olyan termékeket, amelyekkel a prémium kategóriában is több cég jelenhet meg a házhozszállítós vonalon.
Édes Város
Édes Város - Chouchou, Szász Kinga
„Amit lehet, automatizálunk.”
Startupként az Édes Város alapítóinak fontos, hogy a digitalizáció ne csupán a rendelési oldalon jelenjen meg. Úgy alakították ki a rendszert, hogy az a logisztika, valamint az ügyfélkommunikáció területén is meghatározó szerepet játsszon. Az általuk használt út-optimalizáló rendszer nem csak a rendelési helyek és a beszállító cukrászdák címeit kezeli és társítja, hanem a futárok menedzsmentjének alapját is biztosítja. Automatizált a futárok közti kommunikáció, valamint az ügyfelek számára történő jelzés is, az értesítő e-mailek küldése, a számlázás, valamint a logisztikai munka nagy része. A rendszer kialakításában az Édes Város bázisával egy épületben lévő ViddL csapat is segített.
Édes Város - Chouchou, Szász Kinga
Potenciál a gasztrodigitalizációban

Bár jelenleg az Édes Város alapítói a stabil működés érdekében egyelőre a rövid- és középtávú célok megvalósítására és a meglévő szolgáltatások fejlesztésére fókuszálnak, de folyamatosan figyelik az iparági mozgásokat. Az összegyűjtött adatok, statisztikák és megfigyelt tapasztalatok bőven elegendő motivációt adnak az Édes Város csapatának arra, hogy folytassák a munkájukat, folyamatosan fejlődjenek, terjeszkedjenek, hogy a gasztrodigitalizációs ötleteiket minél szélesebb körben tudják elterjeszteni. Céljaik elérésében olyan szakemberek segítik őket, mint az ismert cukrász, Menyhárt Attila és a kitűnő ételfotós, Fekete Antonio.

Édes Város - Chouchou, Szász Kinga
Édes Város

Olvass bővebben a témáról itt…

GASZTRODIGITALIZÁCIÓ

Amilyen nagy hatása volt a saját korában a gőzgépeknek, az elektromos gyártósornak vagy a számítástechnikai automatizálásnak, ugyanolyan jelentőségű ma a digitalizáció. Napjainkban éljük a negyedik ipari forradalmat. A gasztronómia területén is egyre többen mérik fel, hogy az online fizetésen és a marketingeszközként használt közösségi oldalakon túlmutat a digitalizáció, és a jövőt jelentheti egy-egy vállalkozás életében. Ma a folyamatok optimalizálása a versenyképességet jelenti. Két vállalkozáson keresztül mutatunk példát arra, hogy a gasztronómia különböző területein a digitális megoldásokra építve hogyan lehet fejlődni ma Magyarországon.


Kifli.hu

Makkay János – ügyvezető

Zvara Tímea – marketingvezető

A kifli.hu teljes mértékben az online jelenlétre épül. A webes vásárlói felület felszíne mögött a teljes értékesítési és logisztikai folyamatot felöleli a digitalizáció. Ettől tud rugalmas, gyors, és rendkívül vevőközpontú lenni a szolgáltatás. Nem véletlenül tartanak a havi húszezer aktív vásárlói számnál. Ha valaki kipróbálja a kiflit, megtapasztalja, hogy szezonban a képernyőn látott paradicsom valóban megjelenik az asztalán 48 órával azután, hogy leszedték a termőföldön; és hogy ez mennyire finom, annak nagyon hamar híre megy. A kifli.hu-nál megjelenő, a folyamatok összességét menedzselő gasztrodigitalizáció nélkül ez nem tudna megvalósulni.

 

„Eleinte megünnepeltük a tizedik, huszadik, ötvenedik megrendelésünket.”

A kifli.hu vevőközpontú, rugalmas, szerethető alternatívát, “közértes” hangulatot jelent a nagy élelmiszerláncok által uralt online élelmiszer-kereskedelem piacán. Az elindulástól számított kilenc hónapjuk alatt olyan helyzetekkel kellett megbirkózniuk, mint a járvány és a nyomában érkező megsokszorozódó kereslet a házhozszállításra. Visszatekintve már különösnek tűnik, hogy az induláskor megünnepelték a tizedik, huszadik, ötvenedik, századik megrendelést, bár fel voltak készülve hosszabb távon a növekvő forgalomra, de a hirtelen, egyik napról a másikra megjelenő több száz, több ezer új kattintás igazi kihívás elé állította őket. Olyan mértékű munkabefektetést igényelt ilyen gyorsan felnőni a feladathoz, ami szinte emberfelettinek mondható egy frissen alapított vállalkozás esetében.

 

„Helyzetelőnyünk, hogy rugalmasabbak tudunk lenni, mint a versenytársaink.”

A kifli.hu 2019 végén startolt a cseh Rochlic Group anyacég leányvállalataként. A csehországi piacvezető online kereskedelmi cég európai terjeszkedésének egyik megvalósulása a magyarországon startupként indult e-kereskededelmi egység.
A kifli.hu menedzsmentje a nagy élelmiszerláncok (Tesco, Auchan, SPAR) házhozszállítási üzletágát konkurenciának, a két nagy kiszállító céget (Netpincér, Wolt) versenytársnak tekinti. Ezekhez mérten végzi, tervezi és fejleszti tevékenységét. Az újonnan induló kisebb cég technológiai feltételei lehetővé teszik, hogy a beszállítók kezelésében, a termékek belistázásában, a vásárlások nyilvántartásában sokkal rugalmasabbak tudnak lenni, a különböző részlegek hatékonyan tudnak kommunikálni egymással. Ezek olyan helyzetelőnyök, amik a megfelelő organikus fejlődés nélkül nem valósulhatnának meg.

 

„A fenntarthatóság minden szempontból a cég alapelve, ezért is dolgozunk ilyen sok kistermelővel.”

A fenntarthatóság a kifli.hu-nál alapelv, alkalmazzák a csomagolás, a szállítási mód és a raktározási mechanizmusok terén, de a beszállítók kiválasztásában is elsődleges szempontot jelent. A beszállítók nyolcvan százaléka helyi termelő, primőrben szinte nincs is exportáru. A logisztikai oldalon is törekednek az öko-szemlélet minél szélesebb körben való megvalósulására. Gázüzemű gépjárműveket használnak, tervezik elektromos autók bevonását is a kiszállításba. A kiszállításhoz használt papírzacskókat visszaveszik, amiket a Dunarecycle átvesz és újrahasznosít. Bevezették a betétdíjas rendszert is, a digitalizált folyamatnak köszönhetően kredit-jóváírással, levásárlási lehetőséggel könnyen tudják szervezni a visszaváltható csomagolás gyűjtését. Ments meg termékek néven pedig bevezették a közeli lejáratú termékek akciós árusítását.

 

„A buyerek folyamatosan figyelik a piacot. Ha a látómezőnkbe kerül egy izgalmas termék, felvesszük a termelővel a kapcsolatot.”

A kisebb termelők könyebben kerülhetnek be a kifli.hu rendszerébe, mint egy szupermarketbe, egy-egy újabb árucikk a szerződéskötéstől kezdve pár napon belül már közvetíthető a vásárlók felé. A buyerek folyamatosan figyelik a piacot, ha látókörükbe kerül egy izgalmas portfólió, a kifli.hu keresi meg a termelőt és így kerül be a szortimentbe. Vásárlói kereslet és ajánlások alapján is húztak be már terméket a kínálatba. Jelenleg tizenegy-tizenkétezer tétel szerepel a weboldalon.
Náluk a multikkal szemben nincs volumenkorlát, a minőségi terméket szállító kistermelőtől lényegében bármennyit be tudnak listázni, és folyamatos a készletmonitoring. Csak olyan termék rendelhető, ami a készleten megtalálható, vagyis számukra mindegy, mikor kotlik a csirke, a digitalizált rendszer könnyen alkalmazkodik a tojáshozamhoz.

 

„Mindent a vevő köré építünk”

A kifli.hu a tudatos vásárlók boltja kíván lenni. Azokra az emberekre épít, akik minőségi ételeket, élelmiszereket keresnek. A cég kínálatának nagy részét ezek a minőségi áruk alkotják, de megtalálhatóak a hétköznapi termékek is. Elsősorban az a céljuk, hogy a weboldalukon a vásárlók a minőségi termékeket minőségi szolgáltatásban tudják elérni. A vendégközpontúság az elsődleges a kiflinél. Az ügyfél-elégedettséghez a kiváló áruk mellett a problémát gyorsan megoldó, élő ügyfélszolgálatot üzemeltetnek, és figyelnek arra, hogy a kiszállítók kimagasló munkát végezzenek. A vásárlói visszajelzéseket a vonatkozó részleg vezetőjét bevonva azonnal megválaszolják, figyelembe veszik az észrevételeket. Közvetlen kommunikációt tartanak fenn cégen belül a különböző területek között, nagyon rövid idő alatt tudnak reagálni a vevők kérdéseire, panaszaira. Büszkék arra, hogy tudnak időt szánni a vásárlókra. Egy-egy érdeklődővel akár húsz-harminc percen keresztül is tudnak beszélni, segítenek akár a megfelelő termékek kiválasztásában, az idősebbeknek a regisztrációban, a vásárlási folyamaton való vévigvezetésben. A vásárlói elégedettség érdekében bevezették a sérült termékek árának visszatérítését. Egyfolytában vizsgálják a saját folyamataikat, a piac alakulását, hogy azok elemzése után fejleszteni tudják a szolgáltatásaikat.
Fentiek fenntarthatóságát abban látják, hogy a kifli.hu egész csapatára jellemző, hogy rajongani tudnak a munkahelyükért, a dolgozók értékelik, hogy láthatják a közös munka során a cég fejlődését, tudják, honnan indult és hova tart. A cégen belüli hierarchiát is lazán tudják kezelni: az ügyvezető is részt vesz a vásárlói levelek feldolgozásában, szükség esetén az irodai dolgozók pakolnak, csomagolnak a raktárban, fogadják a futárokat; a folyamat teljes egészét látja, és átélheti mindenki.

 

„A járvány kialakulásakor a központ összes munkatársa lement a raktárba, megtanulták a folyamatokat, részt vettek a termékek összeszedésében, a csomagolásban.”

A járványhelyzet berobbanásakor a kereslet hirtelen sokszorosára nőtt, ami a kifli.hu gárdája számára is ismeretlen terepet jelentett. A központ összes munkatársa lement a raktárba, megtanulták a folyamatokat, részt vettek a termékek összeszedésében, a csomagolásban. A készlethiány kezelésében besegítettek a beszerzőknek, a hatvan fős cég munkatársai számára lényegében egy csapatépítő tréningnek beillő kemény másfél-két hónapot jelentett a pandémia indulása. Nagy kihívásnak tekintették a helyzetet, de annak tudata, hogy így lehetnek Magyarország egyik legsikeresebb e-kereskedelmi cége, mindenki számára megfelelő inspirációt jelentett.
További sikerként könyvelhetik el, hogy a járványidőszak kezdetén tőlük rendelni kezdő vásárlók harminc százaléka a mai napig velük van. Úgy kezelik a kifli.hu-t, mint egy lovebrandet. Folyamatosan érkeznek hozzájuk a visszajelzések, értékelik a szolgáltatásaikat, építő jellegű hozzászólásokat kapnak. Leginkább a hatvan-hetven futárról kapott értékelésekből derül ki számukra, hogy a befektetett munka, az egész folyamat egymásra épülő részletei, lényegében az egész cég dicséretét hordozzák magukban.


Édes Város

Alapítók:

Bakonyi Gergő – Ügyvezető

Kassai Viktor – Fejlesztő

Molnár Gábor – Logisztika

Dobrosi Eszter – Sales-marketing

„Az ünneplés-élmény online kereskedelme azokról a pillanatokról szól, amiket nem lehet pénzért megvenni.”

Egy ünnep, egy emlékezetes pillanat előkészülete már önmagában is jó élmény lehetne” – gondolta Bakonyi Gergő egy évvel ezelőtt, majd Kassai Viktorral és Molnár Gáborral megalapította az Édes Várost, amihez később Dobrosi Eszter is csatlakozott a baráti társaságból. Az Édes Város alapítói sokszor szembesültek azzal, hogy milyen körülményes mindent beszerezni, ami egy ünnepléshez szükséges. A legtöbb cukrászda egyáltalán nincs jelen az online térben, a megfelelő torta személyes kiválasztásához több helyet végig kell járni, ami rendkívül időigényes. Amikor a torta elkészül, érte kell menni, és még nem is beszéltünk az egyéb kellékekről, a borok, pezsgők, virágok, dekorációk vagy az ajándék beszerzéséről. Ünnepelni persze mindenki szeret, de ha őszinték vagyunk, a szervezést kevésbé szívleljük, különösen, ha az állandó rohanásban minden az utolsó pillanatra marad. 2020-ban, az elszigeteltség és a változások évében a különleges pillanatok tartják bennünk a lelket, ezekre emlékszünk vissza. Ezt biztosítja az Édes Város.

 

„Senki nem szállított házhoz prémium tortákat, mert ehhez speciális autóra van szükség. Pedig van rá igény.”

Az volt a cél, hogy minden, ami szükséges lehet az élményszerű ünnepléshez, pár kattintással elérhető legyen az online térben, azonban nem álltak meg ezen a ponton. Mivel prémium termékeket kínálnak, a szolgáltatást is ehhez pozícionálták, ezért saját erőből elindították a kiszállítást hűtőautóval. Nem volt nehéz megszerettetni a szolgáltatásukat a közönséggel, pillanatok alatt lettek az online rendelésekhez szokott vevőknél népszerűek. Mindenki szeret ünnepelni, okot pedig bármikor találhatunk rá, legyen szó születésnapról, gyerekzsúrról, eljegyzésről, évfordulóról, lánybúcsúról, babaváróról vagy egy átlagos napról, amit szeretnénk bearanyozni.

 

Az ünneplés digitalizációja

Az Édes Város indulásakor még nem volt jelen az életünkben a mostani járványhelyzet. A tavaszi korlátozások idején a személyes ünnepek, családi találkozások, céges rendezvények java része az online térbe került át, ez tovább erősítette azt az igényt, hogy egy-egy ilyen esemény minőségi hozzávalóit megbízható forrásból, minél egyszerűbben, hatékonyabban és biztonságosan lehessen beszerezni.
Az alapítók eredeti koncepciója, hogy “ha torta, akkor Édes Város” hamar kibővült az ünneplés egyéb kellékeinek online kínálatával. Eleinte a minőségi bor és pezsgő, majd a száraz virág, a lufi és a dekoráció is megjelent a weboldalon, vagyis az összes olyan kiegészítő, ami része lehet az ünneplésnek, így nem kell sem személyesen, sem a weben böngészve több boltba is ellátogatni ahhoz, hogy minden szükséges dolog beszerezhető legyen. Az Édes Városon pár kattintással, biztonságosan házhoz rendelhető több mint 10 cukrászda kínálata és az említett kiegészítők is. Az alapítók másik fő célja, hogy drága ajándékok helyett magára az ünneplésre, a közösen eltöltött emlékezetes pillanatokra helyezzék a hangsúlyt. Ez az, amit szeretnének átadni a szolgáltatással.

 

„Covid alatt extrán fontos az erős online jelenlét.”

A vírushelyzet előtt is rohamosan növekedett az e-kereskedelem, az online vásárlásra való áttérés, a pandémia csak felgyorsította a folyamatot. A hatás számszerűsíthető, Az Édes Város esetében az első hónapban a karanténhelyzet megháromszorozta a bevételeket.
Gergőék szerint azok a kereskedők, akik valamiképp nincsenek az online térben, hosszabb távon nem fognak tudni olyan mértékben tovább növekedni, mint azok, akik vagy saját felületen, vagy más közvetítőn keresztül elérhetőek az interneten.
Bizonyos szolgáltatások, gasztro élmények nehezen digitalizálhatóak, például a fine dining összetett élménye csak egy étteremben tapasztalható meg igazán. Ezzel együtt Gergő szerint keresni kell annak a lehetőségét, olyan termékeket, amelyekkel a prémium kategóriában is több cég jelenhet meg a házhozszállítós vonalon.

 

„Elsősorban süti, aztán a többi.”

Az Édes Város kizárólag minőségi beszállítók szolgáltatásait közvetítik, így saját raktárkészleten lévő kiegészítők is első osztályúak. Vevőik elsősorban 25-40 éves nők, természetesen bővíteni szeretnék a célközönségüket, ebben az irányban is fejlesztik a termékkörüket. Bár az indulás óta,a forgalmuk legnagyobb részét a tortarendelés teszi ki, de határozott fejlődés van az egyéb kiegészítők rendelésében is. Olyan nem fordul elő, hogy valaki csak bort, virágot, lufit vagy dekorációt vásárol náluk, a felhasználók ezeket kizárólag a sütemények mellé teszik a kosarukba. Ez lekövethető a weboldal adatainak elemzésével is, a vásárlók hatványozottan többet töltenek a torták és sütemények válogatásával, mint az egyéb aloldalakon.

Nagyon fontos a megfelelő szolgáltatás biztosításához, hogy az általuk árusított kiegészítők többsége egy helyen legyen. Ugyan kezdik kinőni a központi helyen lévő, budai raktárukat, de még mindig elsődleges szempont, hogy a legtöbb beszállítóhoz közel legyenek. A logisztika másik legfontosabb része a kiszállításhoz használt hűtősautók technikai felkészítése, azaz a megfelelő hőfokszabályozás vagy a speciális tárolórendszer kialakítása. Az egyik legnagyobb kihívás, hogy a torta, sütemény olyan formában érjen a megrendelőhöz, mint ahogy elhagyta a cukrászdát. Első lépésként a HACCP előírásoknak megfelelő hűtőautókat szereztek be. Ezekben alakították ki azt a tárolórendszert, ami egyidejűleg huszonöt tortát is képes sérülésmentesen szállítani. Nagyon nagy felelősség van a sofőrökön is, nem véletlenül fektetnek a munkatársak kiválasztására kiemelt hangúlyt. Gábor, a logisztikáért felelős alapítótag az interjúk során szituációs helyzetekkel teszteli a problémamegoldó készséget, és a kiválasztott sofőröket az alapképzésen túl folyamatosan edukálja, fejleszti.

 

„Amit lehet, automatizálunk”

Startupként az Édes Város alapítóinak fontos, hogy a digitalizáció ne csupán a rendelési oldalon jelenjen meg. Úgy alakították ki a rendszert, hogy az a logisztika, valamint az ügyfélkommunikáció területén is meghatározó szerepet játsszon.
Az általuk használt út-optimalizáló rendszer nem csak a rendelési helyek és a beszállító cukrászdák címeit kezeli és társítja, hanem a futárok menedzsmentjének alapját is biztosítja. Automatizált a futárok közti kommunikáció, valamint az ügyfelek számára történő jelzés is, az értesítő e-mailek küldése, a számlázás, valamint a logisztikai munka nagy része. A rendszer kialakításában az Édes Város bázisával egy épületben lévő ViddL csapat is segített.

 

Az Édes Város tevékenységét jellemzően Budapesten és az agglomerációjában végzi. Nyáron csináltak egy balatoni pilot-programot is, annak tapasztalatait felhasználva tervezik a vidéki terjeszkedést. Elsősorban közvetítő platformként jelennének meg a vidéki nagyvárosokban, mert azt látják, hogy sok cukrászdának nincs kapacitása a egy jól működő webshop fejlesztésére, illetve korlátozott lehetősége van célközönség eléréséhez szükséges marketing tevékenységben is. Gergőék gondoskodnak a vásárlók eléréséről és lehetővé teszik az egyszerű és gyors online rendelés élményét az ehhez szokott fogyasztók számára.. Vonzó lehet a szolgáltatóknak, hogy kockázat nélkül csatlakozhatnak, és egy új vásárlói réteget érhetnek el. Fogalmazhatunk úgy is, hogy számukra ez egy extra szelet a bevételi tortából, a vírus alatt pedig egy krízisálló win-win lehetőség, amire sokan a túlélés zálogaként tekintenek.
A vidék “meghódítása” után a külföldi terjeszkedés a középtávú cél. Elsősorban Spanyolországban, Németországban, és Bécsben gondolkodnak, de ezen terveknek beindítása egyelőre előkészítés előtt áll.

 

Potenciál a gasztrodigitalizációban

Bár jelenleg az Édes Város torták, sütemények és ünnepi kellékek kereskedelmével foglalkozik, felmerült, hogy a kiépített online rendszer segítségével belevágjanak a catering és a party szerviz szolgáltatásba. Egyelőre a stabil működés érdekében inkább a rövid- és középtávú célok megvalósítására és a meglévő szolgáltatások fejlesztésére fókuszálnak, persze folyamtosan figyelik az iparági mozgásokat. Az elmúlt évben Európában 26 milliárd euro értékben adtak el tortát online és offline. Ha ezt a mennyiséget egymásra raknánk, kétszer elérnénk a Holdra. Hatalmas mennyiség, és potenciál. Többek között ez motiválja a csapatot abban, hogy folytassák a munkájukat, folyamatosan fejlődjenek, terjeszkedjenek, hogy a gasztrodigitalizációs ötleteiket minél szélesebb körben tudják elterjeszteni. Céljaik elérésében olyan szakemberek segítik őket, mint az ismert cukrász, Menyhárt Attila és a kitűnő ételfotós, Fekete Antonio.

 

2020-ban, az elszigeteltség és a változások évében a különleges pillanatok tartják bennünk a lelket, ezekre emlékszünk vissza. Addig viszont, amíg nem ajánlott megölelni egymást, megismerhetjük az ünneplés egy egészen új dimenzióját, amihez az előkészületeket az Édes Város biztosítja gyorsan, kényelmesen és biztonságosan. Így 2020-ból is lesznek olyan pillanatok, amikre öröm visszaemlékezni.

Bezárás

Nézd meg további témáinkat

1. téma: Ember a hely mögött

Zhao Zhou – Tálos Gábor
Grumpy – Ispán Szilvia Sziszi
Füstölgő Sarok BBQ – Faludi Dániel
Freyja – Markovics Gergő, Dormán Péter
Hokedli – Sinkó Bori

A lap tetejére