25. téma: Gasztroblogolás itthon


Havas Dóra – Lila Füge
Kárai Dávid – karaidavid.hu
Steiner Kristóf
Az utóbbi években a gasztronómia közügy lett. Mindenki főz, eszik, etet és ezekkel kapcsolatos tartalmat oszt meg. Bár a kereslet óriási, a hatalmas kínálatban nehéz kitűnni, csak az igazán minőségi gasztrotartalmak tudnak hosszabb távon is sikeresek maradni. Több olyan hazai gasztroblogger van, akik ki tudtak emelkedni a klasszikus online receptgyűjtemények sorából, és egyedi hangjukkal, értékálló tudásukkal és szerethetőségükkel meg tudták ragadni az emberek figyelmét. Ők azok, akik személyiségüket és rendkívüli tudásukat receptekbe, írásokba, képekbe, videókba ágyazva edukálnak miközben a közízlést is formálják. Általuk lesznek többek az ételeink, tartalmasabbak a sütéseink-főzéseink, tágabb a világszemléletünk.
Havas Dóra – Lila Füge
Havas Dóra – Lila Füge

Havas Dóra több mint egy évtizede készít gasztronómiai tartalmakat, közel ezer cikket, minimum kétszer ennyi receptet, négy könyv megjelenését, egy magazin beindítását, televíziós műsorokat köthetünk a tevékenységéhez. Folyamatosan törekedett a fejlődésre, lépésről-lépésre építette fel a saját márkáját, míg az egyszerű receptgyűjteményként indult blogból egy tartalomgyártó cég, Dórából országosan ismert szereplő vált. Sikere abban rejlik, hogy szerethető tartalmat közvetít, az általa teremtett világ színes és vonzó – akár a Lila Füge.

Havas Dóra – Lila Füge
„A blogolásban a főzéshez kapcsolódó érzelmeidet is meg tudod osztani.”
Havas Dóra az egyetemi évek alatt fordult a főzés felé, akkor vált a gasztronómia számára egyfajta önkifejezéssé. Sosem főzte kétszer ugyanazt vagy ugyanúgy, viszont az ételei mindig olyan jól sikerültek, hogy több száz receptet írt meg vacsoravendégei kérésére. 2006-ban, az analóg és digitális világ találkozásának határán, a bloggeri kőkorszakban regisztrált Lila Füge néven egy blogmotoron, ahol közzétette a receptgyűjteményét olyan írások kíséretében, leírta az egy-egy megfőzött, megsütött ételhez fűződő viszonyát, érzéseit is.
Havas Dóra – Lila Füge
Havas Dóra – Lila Füge
A kezdeti heti öt-tíz fős látogatószám egy év alatt ötezerre nőtt, majd a 2007-es év robbanásszerű népszerűséget hozott számára. Ekkor fogalmazódott meg benne, hogy az örömteli tartalomgyártás felelősség is, amit nem lehet tudatos tervezés nélkül folytatni. A korábbi rendkívül személyes tartalmakat, a spontán érzelmeket is megjelenítő írásokat felváltották a professzionalitásra törekvő, az ételek szezonalitására, kulturális eredetére, történetiségére fókuszáló tudatos tartalmak.
Havas Dóra – Lila Füge
Havas Dóra – Lila Füge
„A gasztronómiának átláthatatlan méretű történelme és története van.”
A kétezres évek végén Magyarországon is megjelenő külföldi sztárszakácsok munkája erősítette meg igazán őt abban, hogy számára az a fajta bloggerkedés jelenti az utat, amiben addig is magabiztosan mozgott. Receptjeivel nem arra törekszik, hogy rendkívüli újdonságokat prezentáljon, hanem arra, hogy könnyen beszerezhető alapanyagokból, akár gyorsan, egyszerű, tápláló ételeket mutasson be. Az olvasói így könnyen tudnak azonosulni vele, valódi motivációt nyújt ahhoz, hogy az általa bemutatott ételeket bárki elkészítse. Szerencsésnek mondja magát, mert folyamatosan tudott alkalmazkodni megfigyelve az éppen aktuális trendeket.
Havas Dóra – Lila Füge
Havas Dóra – Lila Füge
„Mértékkel mindent – ez a küldetésem.”

Dóra Tudatos hedonista mottója nagyszerűen foglalja össze az ételekről, azok elkészítéséről és az általa közvetített filozófiát; ez a megfogalmazás hűen tükrözi a Lila Füge karakterét: a főzés és az ételek élvezetét keveri a praktikusságra törekvéssel, arra ad alternatívát, hogy miként lehet percek alatt klassz ételeket tálalni a családnak. Videós és televíziós munkái, rendezvényeken való közreműködései, a közösségi oldalakon való megjelenése követik azt az organikus fejlődést, ami Dóra kezdeti szárnybontogatását, majd a későbbi egyre tudatosabb márkaépítését is jellemezték.

Havas Dóra – Lila Füge
Havas Dóra – Lila Füge
„A gasztronómián keresztül sok mindent meg tudunk tanulni.”
A mozgókép hozta el számára azt a váltást, hogy a főzés ne csupán egy archivált és edukációs téma legyen, hanem a kommunikációjának egy új szintje. Küldetéssé és hivatássá vált számára a főzőtudományának átadása. A televíziózás hasznos népszerűséget hozott számára, lehetővé tette, hogy a weboldalára és a közösségi oldalaira feltöltött, az egészséges életmódhoz kapcsolódó és a tudatos étkezés fontosságát bemutató tartalmai több emberhez jussanak el.
Havas Dóra – Lila Füge
Havas Dóra – Lila Füge
„Azzal kezdd, amiben egyedi hangod van.”
Dóra közel két évtizede él a gasztronómia világában, rengeteg embert ért el a receptjeivel, stílusa ma már megkérdőjelezhetetlenül egyedivé vált. Dóra szerint a klasszikus blog piac már nem annyira telített, viszont ha valaki ebből akar megélni, akkor komoly energiát kell belefektetnie. A közösségi oldalakon való folyamatos jelenléttel, minőségi tartalomgyártással, megfelelő magabiztossággal és egy egyedi, egyénileg jól felépített karakterrel gyorsan lehet eredményeket elérni. Egy új gasztrobloggernek feltétlenül önazonosnak és rendkívül szorgalmasnak kell lennie, mert csak azok tudnak fennmaradni, érdeklődést fenntartani, hosszabb távon megélhetést biztosítani, amelyek a kiemelkedő minőségű képi világon túl egyéni hangot, egyéni véleményt fogalmaznak meg, valódi értéket tudnak képviselni.
Havas Dóra – Lila Füge
Kárai Dávid – karaidavid.hu
Kárai Dávid – karaidavid.hu
„Nem tudnék meglenni a kézbe vehető szakácskönyvek nélkül, kiteljesedni viszont az online térben tudok.” – Kárai Dávid
Százhét szakácskönyv sorakozik Dávid polcain a rengeteg alapanyag, fűszer, legkülönfélébb konyhai- és a digitális tartalommegosztáshoz szükséges eszköz mellett. A gasztroblogger online jelenlétét is úgy tervezi, fogalmazza meg, hogy azt a recepthez, az elkészítendő ételhez fűződő intim viszonyt tudja megjeleníteni, amit egy ünnepi ebéd kiválasztásához felnyitott szakácskönyv lapozása nyújt. A digitális jelenlét ellenére az átadott tartalmak személyesek, a néző és az olvasó számára olyan, mintha ott állna Dávid mellett a konyhában, érzi az ízeket, az illatokat – ezt a szintet kevés séfblogger, vagy gasztro videós tudja képviselni.
Kárai Dávid – karaidavid.hu
Kárai Dávid – karaidavid.hu
„Egymás nagyi-receptjei vagyunk”
Egy átlagos háztartásban hozzávetőlegesen huszonöt-harminc ételt főznek általában, ezeket egészíti ki egy-egy alkalomra elkészített recept. Utóbbiakat leginkább a digitális térben böngészik az emberek. Ezek jó alapot nyújtanak ahhoz, hogy edukálják az embereket. Az internet demokratizálja is a főzést: trükköket mutat, kulisszatitkokba enged bepillantást, tippeket, ötleteket ad, bemutatja hogyan érdemes csinálni, hogyan nem. Mindenki megtalálhatja a maga tudásszintjének, érdeklődésének és kreativitásának megfelelő tartalmat. A családból hozott nagyi-recepteket így egészíti ki az online tudás.
Kárai Dávid – karaidavid.hu
„A főzés meg a receptek kicsit olyan mint a politika, mindenkinek van róla valami véleménye.”
Trendi lett jókat főzni és szépen tálalni, elterjedt a közös főzés és társasági étkezés, a vasárnapi ebéd fogalma egyre inkább túljut a zsírszagú viaszosvásznon. Az ebédek és vacsorák, az Instagramra feltöltött étel-fotók beindítják a reakciókat, a kommenteket. Egyre jobban beépül a szép és ízletes étel a közösségi tudatba, egyre kevésbé elégszik meg az ember a gyorsan összedobott mirelit kajával. Aki tudatosabban kezd főzni, felhasználja az otthonról hozott tudást, turbósítja azt az online megismert új technikákkal, új fűszerezéssel.
Kárai Dávid – karaidavid.hu
„Sokan érzik úgy, mintha az ismerősük lennék.”
Az ember könnyen érezheti úgy, hogy az Instagramon bekövetett profilok szereplői ugyanúgy személyes ismerősei, mint azok, akikkel valóban van tényleges kapcsolata. Érzelmi gyökerei vannak annak is, ahogyan az online térben szívesen kapcsolódnak márkákhoz a fogyasztók. Azok a brandek, tartalmak tudnak igazán kelendőek lenni, amihez egy valódi arcot, tényleges személyiséget lehet társítani. Dávid igazán tudatosan állítja elő a tartalmait, és marketinges múltjából kiindulva megfelelően ért ahhoz, hogy a minőségi tartalmat a legmagasabb szinten mutassa be.
Kárai Dávid – karaidavid.hu
Kárai Dávid – karaidavid.hu
Saját egyéni márkáját a személyességre és a visszafogott közvetlenségre építi, a videóiban elhangzó szövegeket maga írja, a képi világot a saját ízlése szerint alakítja. Nem tartja szerencsésnek, mikor egy-egy blog vagy vlog túl széles skálán mozog, mert a nézők, olvasók nehezebben találják meg benne magukat. Dávid inkább azt tartja hasznosnak, ha a tartalom előállítója kiválaszt egy világos utat, amire koncentrál, azon az egy területen egyre jobban tud fejlődni. Így lehet igazi közösséget építeni, követőtábort toborozni.
Kárai Dávid – karaidavid.hu
Kárai Dávid – karaidavid.hu
„Megélni mint gasztro influencer – fontos hogy örömöd leld benne.”
Annak ellenére, hogy az elmúlt években rengeteg minőségi gasztrotartalom jelent meg, nem elegendő az, ha egy szép ember egy menő konyhában jól kinéző ételeket készít. Tudatos építkezés, mély és széleskörű ismeretanyag, és megfelelő személyiség szükséges a hosszútávú, megbízható fennmaradáshoz.
Kárai Dávid – karaidavid.hu
Dávid mindig keresi azokat az impulzusokat, legyen az egy új szakácskönyv összeállítása, vagy egy felfedezésre váró ízvilág kutatása, vagy tudásának egy újfajta feldolgozása és bemutatási módja, amik biztosítják számára a folyamatos megújulást, amik miatt nem fullad ki a blogja. Nyolc évnyi kemény munka kellett ahhoz, hogy ma már megfelelő bázist tudhasson maga mögött, megtalálták azok a márkák és termékek, amik szponzorált tartalmakként megfelelő megélhetést biztosítanak számára. Dávid a tartalmait ingyen gyártja, bevétel-szerzés érdekében csak azokkal a cégekkel működik együtt, akik olyan minőségi termékekhez köthetőek, amiket maga is használ.
Kárai Dávid – karaidavid.hu
Steiner Kristóf – hivatásos történetmesélő
„Blogolj, ha úgy érzed, hogy tudsz adni valamit, ami hiányzik ebből a világból!” – Steiner Kristóf

Steiner Kristóf videóban osztja meg, hogy mit jelent számára a gasztrobloggerség, hogyan lehet kiteljesedni benne, és mi kell ahhoz, hogy valaki sikeres legyen a blogok világában. Bármihez is nyúljon az ember, a legfontosabb, hogy saját stílusban, eredeti hangon, és szívből, szeretettel forduljon a témájához.

Olvass bővebben a témáról itt…

GASZTROBLOGOLÁS ITTHON

Az utóbbi években a gasztronómia közügy lett. Mindenki főz, eszik, etet és ezekkel kapcsolatos tartalmat oszt meg. Bár a kereslet óriási, a hatalmas kínálatban nehéz kitűnni, csak az igazán minőségi gasztrotartalmak tudnak hosszabb távon is sikeresek maradni. Több olyan hazai gasztroblogger van, akik ki tudtak emelkedni a klasszikus online receptgyűjtemények sorából, és egyedi hangjukkal, értékálló tudásukkal és szerethetőségükkel meg tudták ragadni az emberek figyelmét. Ők azok, akik személyiségüket és rendkívüli tudásukat receptekbe, írásokba, képekbe, videókba ágyazva edukálnak miközben a közízlést is formálják. Általuk lesznek többek az ételeink, tartalmasabbak a sütéseink-főzéseink, tágabb a világszemléletünk.


Havas Dóra

Lila Füge

A gasztronómiai rendkívül sokrétű és színes, ennek köszönhető, hogy bár nagyon sok az online elérhető gasztrotartalom, még mindig van helye új szereplőknek és megközelítéseknek. A profi gasztroblog jóval több egy egyszerű recept megosztásánál, a magas szinten végzett konyhatudományon túl a tudatosan épített kommunikáció, az együttműködések lehetőségének folyamatos keresése, kemény munka és kitartás szükséges. Havas Dóra története jó példa erre, több mint egy évtizede készít gasztronómiai tartalmakat, közel ezer cikket, minimum kétszer ennyi receptet, négy könyv megjelenését, egy magazin beindítását, televíziós műsorokat köthetünk a tevékenységéhez. Dóra folyamatosan törekedett a fejlődésre, lépésről-lépésre építette fel a saját márkáját, míg az egyszerű receptgyűjteményként indult blogból egy tartalomgyártó cég, Dórából országosan ismert szereplő vált. Sikere abban rejlik, hogy szerethető tartalmat közvetít, az általa teremtett világ színes és vonzó – akár a Lila Füge.

 

„A blogolásban a főzéshez kapcsolódó érzelmeidet is meg tudod osztani.”

Havas Dóra az egyetemi évek alatt fordult a főzés felé, akkor vált a gasztronómia számára egyfajta önkifejezéssé. Sosem főzte kétszer ugyanazt vagy ugyanúgy, viszont az ételei mindig olyan jól sikerültek, hogy több száz receptet írt meg vacsoravendégei kérésére. A főzés és a receptek lejegyzése a mindennapjai részévé váltak, a saját életét akarta megkönnyíteni az online naplóírással. 2006-ban, az analóg és digitális világ találkozásának határán, a bloggeri kőkorszakban regisztrált Lila Füge néven egy blogmotoron. Közzétette a receptgyűjteményét olyan írások kíséretében, ahol leírta az egy-egy megfőzött, megsütött ételhez fűződő viszonyát, érzéseit is.
A kezdeti heti öt-tíz fős látogatószám egy év alatt ötezerre nőtt, majd a 2007-es év robbanásszerű népszerűséget hozott számára. Akkoriban a főzős tartalmakkal foglalkozó “ős bloggerek” összetartottak, rendszeres és folyamatos volt köztük a kommunikáció, és egy évre rá már 45-50 ezres olvasottsággal bírtak összességben. Ekkor fogalmazódott meg benne, hogy az örömteli tartalomgyártás felelősség is, amit nem lehet tudatos tervezés nélkül folytatni.
A korábbi rendkívül személyes tartalmakat, a spontán érzelmeket is megjelenítő írásokat felváltották a professzionalitásra törekvő, az ételek szezonalitására, kulturális eredetére, történetiségére fókuszáló tudatos tartalmak.

 

„A gasztronómiának átláthatatlan méretű történelme és története van.”

Dóra szakácsgyakorlata mátrix-szerűen működik, amiben ugyanolyan mértékben van jelen a felhalmozott tudás, a személyén átfuttatott étel, a stílusából adódó megvalósítás, az aktuális hangulat, a hozzávalók szezonalitása, valamint azok a trendek, amiket az olvasók elvárnak. Ahogy mindenki, rengeteg helyről inspirálódik, kutat, figyel, tanul, fejlődik, és a így szintetizált tudást átfuttatva magán hozzáteszi a receptekhez a saját karakterét. Dóra egyszerű példát hoz megközelítésének megértésére: tény, hogy nem ő találta fel a tojásrántottát, viszont garanciát vállal arra, hogy az aktuálisan tálalt étel úgy a legjobb, ahogy ő kitette az oldalára.
A kétezres évek végén Magyarországon is megjelenő külföldi sztárszakácsok munkája erősítette meg igazán őt abban, hogy számára az a fajta bloggerkedés jelenti az utat, amiben addig is magabiztosan mozgott. Ezzel tud többletet nyújtani az olvasóinak, miközben saját maga is folyamatosan fejlődik.
Receptjeivel nem arra törekszik, hogy rendkívüli újdonságokat prezentáljon, hanem arra, hogy könnyen beszerezhető alapanyagokból, akár gyorsan, egyszerű, tápláló ételeket mutasson be. Az olvasói így könnyen tudnak azonosulni vele, valódi motivációt nyújt ahhoz, hogy az általa bemutatott ételeket bárki elkészítse. Szerencsésnek mondja magát, mert folyamatosan tudott alkalmazkodni megfigyelve az éppen aktuális trendeket.

 

„Mértékkel mindent – ez a küldetésem.”

Dóra Tudatos hedonista mottója nagyszerűen foglalja össze az ételekről, azok elkészítéséről és az általa közvetített filozófiát; ez a megfogalmazás hűen tükrözi a Lila Füge karakterét: a főzés és az ételek élvezetét keveri a praktikusságra törekvéssel, arra ad alternatívát, hogy miként lehet percek alatt klassz ételeket tálalni a családnak. A blogján alapuló weboldalán széles körben kínál tartalmakat legyen szó egyszerű, tudatos, vagy akár kisgyerekeseknek szóló receptekről. Szűrhetők a fogások alapanyag, illetve étel-karakter megközelítésben is, ezzel segítve a megfelelő étel kiválasztását. Videós és televíziós munkái, rendezvényeken való közreműködései, a közösségi oldalakon való megjelenése követik azt az organikus fejlődést, ami Dóra kezdeti szárnybontogatását, majd a későbbi egyre tudatosabb márkaépítését is jellemezték. Kizárólag olyan felkérésnek tesz eleget, amikkel azonosulni tud, csak üzleti szempontból nem vállal semmilyen szereplést, vagy közreműködést. Sosem volt az a típus, aki szereti az előtérbe helyezni magát, mindig is úgy gondolta, hogy a tevékenységén, az általa főzött ételek, receptek, gondolatok mentén ítéljék meg őt magát. Kamerák elé is egy alkotótársának unszolására állt, és csak az első felvételek után győződött meg arról, hogy ebben a műfajban is képes a saját értékrendszerének megfelelő színvonalat nyújtani. A mozgókép hozta el számára azt a váltást, hogy a főzés ne csupán egy archivált és edukációs téma legyen, hanem a kommunikációjának egy új szintje. Küldetéssé és hivatássá vált számára a főzőtudományának átadása. A televíziózás hasznos népszerűséget hozott számára, lehetővé tette, hogy a weboldalára és a közösségi oldalaira feltöltött, az egészséges életmódhoz kapcsolódó és a tudatos étkezés fontosságát bemutató tartalmai több emberhez jussanak el.

 

„A gasztronómián keresztül sok mindent meg tudunk tanulni.”

Dóra fejlődése nem csupán a technikai megoldások terén mutatkozott meg, komoly tanulási folyamatot jelentett neki a Lila Fügéhez kapcsolódó vállalkozásának felfuttatása is. Korábban a szerencsének tudta be a sikereit, de egy idő után rájött, hogy a kemény munkának köszönhetőek az általa elért eredmények, amiket meg kell őrizni. Sosem fogalmazott meg olyan célkitűzést, hogy a Lila Füge legyen a legolvasottabb gasztroportál, inkább törekedett annak egyedi jellegét megerősíteni, Felismerte, hogy olyan mértékben szélesedett ki a munkájához kapcsolódó tevékenységeinek köre, amit egy személyben csak a színvonal gyengülésével tudott volna ellátni, ezért négy éve céget alapított. Ma már több szerkesztővel és tartalomfejlesztővel dolgozik együtt, valamint van segítsége a céges feladatok intézésében, az üzleti döntések előkészítésében.

 

„Azzal kezdd, amiben egyedi hangod van.”

Dóra közel két évtizede él a gasztronómia világában, felépítette saját brandjét és az ahhoz kapcsolódó üzleti vállalkozását. Rengeteg embert ért el a receptjeivel, stílusa ma már megkérdőjelezhetetlenül egyedivé vált. Dóra szerint a klasszikus blog piac már nem annyira telített, viszont csupán ebből nem lehet megélni. Ha valaki életvitelszerűen űzi, és nem hobbinak gondolja ezt a tevékenységet, nem mellesleg pénzt is akar keresni a blogolással, akkor komoly energiát kell belefektetnie. A közösségi oldalakon való folyamatos jelenléttel, minőségi tartalomgyártással, megfelelő magabiztossággal és egy egyedi, egyénileg jól felépített karakterrel gyorsan lehet eredményeket elérni. Bármibe is kezdjen egy új gasztroblogger, abban feltétlenül önazonosnak és rendkívül szorgalmasnak kell lennie. Mára a blogok kivívták maguknak a helyüket a piacon, de csak azok tudnak fennmaradni, érdeklődést fenntartani, hosszabb távon megélhetést biztosítani, amelyek a kiemelkedő minőségű képi világon túl egyéni hangot, egyéni véleményt fogalmaznak meg, valódi értéket tudnak képviselni.


Kárai Dávid

karaidavid.hu

„Nem tudnék meglenni a kézbe vehető szakácskönyvek nélkül, kiteljesedni viszont az online térben tudok.”

Százhét szakácskönyv sorakozik Dávid polcain a rengeteg alapanyag, fűszer, legkülönfélébb konyhai- és a digitális tartalommegosztáshoz szükséges eszköz mellett. Rengeteg inspirációt szerez azokból a kiadványokból, amelyek jól fotózott, igényes recepteket tartalmaznak, legyenek akár hagyományosabb, akár különleges ételeket tartalmazó gyűjtemények. Szó szerint falja a szakácskönyveket, az online jelenlétét is inkább e mentén fogalmazza meg és tervezi, videói és blogbejegyzései is inkább azt a recepthez, az elkészítendő ételhez fűződő intim viszonyt jelenítik meg, amit egy ünnepi ebéd kiválasztásához felnyitott szakácskönyv lapozása nyújt. Az online jelenlét ellenére az átadott tartalmak személyesek, a néző és az olvasó mintha ott állna Dávid mellett a konyhában, érzi az ízeket, az illatokat – ezt a szintet kevés séfblogger, vagy gasztro videós tudja képviselni.

„Egymás nagyi-receptjei vagyunk”

Egy átlagos háztartásban hozzávetőlegesen huszonöt-harminc ételt főznek általában, ezeket egészíti ki egy-egy alkalomra elkészített recept. Utóbbiakat leginkább a digitális térben böngészik az emberek, aminek egyre több felhasználója van, ezért nagyon fontos szerep is hárul az online ételes platformokra. Jó alapot nyújtanak ahhoz, hogy edukálják az embereket, illetve az internet demokratizálja is a főzést: trükköket mutat, kulisszatitkokba enged bepillantást, tippeket, ötleteket ad, bemutatja hogyan érdemes csinálni, hogyan nem.
Mindenki megtalálhatja a maga tudásszintjének, érdeklődésének és kreativitásának megfelelő tartalmat. A családból hozott nagyi-recepteket így egészíti ki az online tudás. Megfigyelhető azonban, hogy azok a receptek kerülnek át a digitális térből az otthoni gyakorlatba leginkább, amelyekhez kötődni tud az ember, amit ismer, esetleg csak egy kicsit más, mint a szokásosan készített ételei.

 

„A főzés meg a receptek kicsit olyan mint a politika, mindenkinek van róla valami véleménye.”

Trendi lett jókat főzni és szépen tálalni, elterjedt a közös főzés és társasági étkezés, a vasárnapi ebéd fogalma egyre inkább túljut a zsírszagú viaszosvásznon. A konyhában főzéssel eltöltött idő, már nem csak a klasszikus háziasszonyi szerepkört jelenti az emberek számára, az ételkészítés az érzelmekre is hat, nem csak a gyomorra. Az ebédek és vacsorák, az instagramra feltöltött étel-fotók beindítják a reakciókat, a kommenteket. Egyre jobban beépül a szép és ízletes étel a közösségi tudatba, egyre kevésbé elégszik meg az ember a gyorsan összedobott mirelit kajával. Aki tudatosabban kezd főzni, felhasználja azt a tudást, amit korábban megismert, amit otthonról hozott, kiegészíti azt az online megismert új technikákkal, új fűszerezéssel, a rég bevált recepteket egy-egy különleges új hozzávalóval dobja fel. Dávid ezt a kísérletezést nagyon fontosnak tartja, és hasznosnak az egyre több és jobb digitális tartalomat a szakácskodás kapcsán. Szintén a téma előnyére vált a közösségi főzés élménye, a facebook, az instagram és egyéb online felületek lehetővé tették, hogy egymás főztjéből is inspirálódjanak az emberek.

 

„Sokan érzik úgy, mintha az ismerősük lennék.”

Az ember könnyen érezheti úgy, hogy az Instagramon bekövetett profilok szereplői ugyanúgy személyes ismerősei, mint azok, akikkel valóban van tényleges kapcsolata. Érzelmi gyökerei vannak annak is, ahogyan az online térben szívesen kapcsolódnak márkákhoz a fogyasztók. Azok a brandek, tartalmak tudnak igazán kelendőek lenni, amihez egy valódi arcot, tényleges személyiséget lehet társítani. Dávid igazán tudatosan állítja elő a tartalmait, és marketinges múltjából kiindulva megfelelően ért ahhoz, hogy a minőségi tartalmat a legmagasabb szinten mutassa be. Saját egyéni márkáját a személyességre és a visszafogott közvetlenségre építi, a videóiban elhangzó szövegeket maga írja, a képi világot a saját ízlése szerint alakítja. Nem tartja szerencsésnek, mikor egy-egy blog vagy vlog túl széles skálán mozog, mert a nézők, olvasók nehezebben találják meg benne magukat. Dávid inkább azt tartja hasznosnak, ha a tartalom előállítója kiválaszt egy világos utat, amire koncentrál, azon az egy területetn egyre jobban tud fejlődni,amit annál inspirálóbban tud közvetíteni. Így lehet igazi közösséget építeni, követőtábort toborozni.

 

„Megélni mint gasztro influencer – fontos hogy örömöd leld benne”

Annak ellenére, hogy az elmúlt években rengeteg minőségi gasztrotartalom jelent meg, nem elegendő az, ha egy szép ember egy menő konyhában jól kinéző ételeket készít. Tudatos építkezés, mély és széleskörű ismeretanyag, és megfelelő személyiség szükséges a hosszútávú, megbízható fennmaradáshoz. Dávid nyolc évet fektetett bele a blogjába, mire elért arra a szintre, hogy már meg tud belőle élni. Sok olyan üstökös van a gasztro szakmában, akik a hirtelen népszerűség után hamar kiégnek, és nem tudnak kitartóan minőségi tartalmat gyártani, vagy egyszerűen motivációjukat vesztik. Dávid mindig keresi azokat az impulzusokat, legyen az egy új szakácskönyv összeállítása, vagy egy felfedezésre váró ízvilág kutatása, vagy tudásának egy újfajta feldolgozása és bemutatási módja, amik biztosítják számára a folyamatos megújulást, amik miatt nem fullad ki a blogja. A sok évnyi kemény munka kellett ahhoz, hogy ma már megfelelő bázist tudhasson maga mögött, megtalálták azok a márkák és termékek, amik szponzorált tartalmakként megfelelő megélhetést biztosítanak számára. Dávid a tartalmait ingyen gyártja, bevételeit csak olyan cégekkel működik együtt, akik minőségi termékekhez köthetőek, amiket maga is használ.


Steiner Kristóf

hivatásos történetmesélő

„Blogolj, ha úgy érzed, hogy tudsz adni valamit, ami hiányzik ebből a világból!”

Steiner Kristóf videóban osztja meg, hogy mit jelent számára a gasztrobloggerség, hogyan lehet kiteljesedni benne, és mi kell ahhoz, hogy valaki sikeres legyen a blogok világában. Bármihez is nyúljon az ember, a legfontosabb, hogy saját stílusban, eredeti hangon, és szívből, szeretettel forduljon a témájához.

Bezárás

Nézd meg további témáinkat

4. téma: Kávé most

Bányai By Beans, A Kávé Háza – Tóth Sanyi
Caphé by Hai Nam – Vo Son Hai
Espresso Embassy – Gréczi Szilárd
Horizont – Bajkó Péter
Zsivány – Zsigó Ádám

A lap tetejére